22 Ocak 2013 Salı

Arabaların arka camları niçin tam açılamıyor?


Bilindiği gibi pek çok model binek arabalarda arka kapıların camları dibine
kadar tam açılamaz. Yaklaşık üçte bir mesafeye gelince dururlar. Tabii bu
sürücüler için bir problem değildir. Onlar ön camları tam açıp püfür püfür
giderler. Klimalı araç sayısı çoğalıp tüm camların kapalı tutulması durumu
ortaya çıkınca arka camların tam açılamaması konusu gündemden iyice
düşmüştür.
Arabaların arka camlarının tam açılmamasının içeriye egzoz gazı, böcek veya
gürültü girmesiyle ve arabanın emniyetiyle bir alakası yoktur. Arabaları dizayn
eden mühendisler bunu kullanıcıların çocuklarının arabadan sarkmamaları için
tercih ettiklerini söylüyorlar. Hatta arka camların açılmaması için arabaya kilit
dahi koyuyorlar.

Gerçek ise farklıdır. Performansı en yüksek arabayı yapabilmek için
katlanılması gereken bir durumdur bu. Dikkat ederseniz orta ve küçük boy
arabaların çoğunda arka tekerlekler arka kapılara çok yakındır. Bu nedenle ön ve arka kapıların şekilleri farklıdır. Ön kapıda camın dibine kadar girmesi için
yer varken arka kapılarda tekerleğin ve çamurluğunun konumlarından dolayı alt
kısım daraldığından yer yoktur. Bu şekilden dolayı zaten arka kapıdan inmek de
daha zordur. Cam, kapının düz devam eden kısmındaki yuvasına kadar inebilir,
daha sonra gidebileceği bir yer yoktur.
Peki arabalarımızın kapıları niçin arkadan öne doğru açılıyor? Bir sürücü olarak
kapınızı hep sol elle açtığınız dikkatinizi çekti mi? Kapı arkadan öne doğru
açıldığından zaten sağ elle hiç denemeyin sorun yaşarsınız. Arabaların ilk
yapıldıkları zamanlarda kapıların menteşe ve kilit sistemleri bugünkü kadar
sağlam değildi. Ancak insanların çoğu sağ ellerini kullandıklarından sürücü
tarafındaki kapı önden arkaya açılır şekilde yapılıyor, diğer kapı(lar)da da bu
şekle uyuluyordu.
Bu durum hareket halinde iken aniden açılan kapının karşıdan gelen hava
akımıyla kapanamamasına hatta kopmasına yol açabiliyordu. Bu nedenle
kapıların arkadan öne doğru açılır şekilde yapılmasına başlandı. Artık kilit
kazara boşalsa bile karşıdan gelen hava akımı kapının açılmasına müsaade
etmiyordu.
Konu arabalardan açılmışken fabrikadan yeni çıkmış arabalardaki güzel
kokudan da söz edelim. 'Yeni araba kokusu' denilen ve insanların hoşuna giden
bu koku tek bir koku olmayıp, birçok kokunun birleşmesinden oluşan çok özel bir
kokudur. Zamanla kaybolur ve arabaya asılan suni koku yayıcılardan hiçbirinin
kokusu onun yerini tutamaz.
Bu koku, boya ve boyadan önce kullanılan astar boya, konsolda, pencere ve
kapılarda kullanılan lastik ve plastik malzemelerin kokularının bir karışımıdır.
Bunlara yapıştırıcıların, izolasyon malzemelerinin, koltuklardaki kumaşın, deri
parçalarının ve döşemelerde kullanılan vinilin kokuları da karışır. Ortaya çok
özel ve taklidi imkansız bir koku çıkar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder